#8 RECENZE: Pod Kupolí – Stephen King [Under the Dome]

Tak na tuhle knížku jsem se neskutečně těšila od chvíle, kdy vyšla. Zajímavý námět z pera mého nejoblíbenějšího autora. To přeci vždy musí být úžasné. Nebo ne? Já si tedy myslím, že jsem se bohužel trošku přepočítala.

Autor: Stephen King
Originální název: Under the Dome
Nakladatelství: Beta-Dobrovský (2010)
Rok vydání originálu: 2009
Počet stran: 944

Anotace
Malé městečko odřízne od okolního světa neproniknutelná bariéra neznámého původu a obyvatelé jsou náhle ponecháni sami sobě. Ovzduší je postupně znečišťováno, zásoby se tenčí, energetické zdroje docházejí, pokusy o proražení bariéry jsou marné. Vláda státu je bez ohledu na veškeré své zdroje bezmocná a může pouze zvenčí přihlížet. Místní radní s diktátorskými sklony si uvědomí příležitost konečně vyniknout a prokázat svému městečku dobro, samozřejmě podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Začne je řídit pevnou rukou – v této mimořádné situaci přece nemůže nic lepšího udělat, lidé silné vedení jistě ocení! Další reálie příběhu – syn radního s nádorem na mozku, ilegální výrobna drog a jediná slyšitelná radiostanice, vtloukající lidem do hlavy jen boží lásku – to jsou přísady, které působí jako katalyzátor už beztak výbušné situace. Můžeme sledovat postupný rozklad lidského společenství, kde přestávají platit pravidla civilizace. Výsledkem je mistrná studie lidské bezmoci, arogance a násilí.

Moje shrnutí
  Jelikož se jedná o dílo krále hororu, nikoho asi moc nepřekvapí spousta děsivých a místy vyloženě nechutných scén. Myslím, že pokud jste nepřišli na chuť Kingovu stylu psaní, nebo máte slabší žaludek, knížku asi příliš neoceníte.

Jak už jsem v úvodu napsala, moje nadšení z příběhu bylo asi předčasné a po přečtení této knížky jsem ho trošku přehodnotila. Od začátku se mi velmi líbila postava Barbieho, takový od začátku lidsky působící sympaťák. Který se ale pro mě  postupem času stal vlastně hrozně nudný a nezajímavý. A podobně bych hodnotila i velkou část zbylých postav. Jediná postava, která mě bavila fakt od začátku do konce byl Velký Jim. Tak, jak se podle mě většina postav časem úplně přestala vyvíjet, tak Velký Jim se vyvíjí a dokresluje v průběhu celého děje. Jim je pro mě ideální ukázka despotického diktátora, který se s ničím nemaže a jde si za svým za každou cenu. Akorát jak do toho ještě hlásá víru v boha mi chvílemi přijde až nechutné. Jeho syn Junior naopak pro mě byla postava úplně mimo. Nejdřív jsem ho vůbec nechápala a nakonec mi tak lezl na nervy, že jsem vyloženě doufala, že ho na další stránce někdo konečně zabije.

Můj názor
Na to, jak mi začátek knihy přišel úplně skvělý, tak konec byl podle mého názoru velmi slabý. Myslím, že kdyby celá kniha měla o půlku stránek méně, nic by se nestalo. A celé finále mi už přišlo úplná nuda a rozuzlení příběhu bylo podle mě o ničem. Asi jsem možná čekala nějakou pecku na závěr, tak jak to King opravdu umí. Ale nic takového se nedělo.

Podle knihy je natočen i seriál. Který s celým příběhem má společný akorát asi jen název, jména postav a kupoli.

Pokud Vás knížka i přes mojí ne úplně optimistickou recenzi zaujala,  můžete si ji pořídit třeba tady.