#7 RECENZE: Hunger Games 1 – Aréna smrti – Suzanne Collins [The Hunger Games ]

Máme tady další neděli, to znamená další knižní recenzi. Dnes se bude týkat knížky, která pro mě byla celkem velkým překvapením. Do teď jsem si říkala, že  žánr sci-fi není pro mě, nikdy mě nebavily ani sci-fi filmy, natož knížky. Proto jsem byla velmi překvapená, když se mi do ruky dostala série Hunger Games. Musím uznat, že doba, kdy tato série byla největší hit, mě úplně minula. I když jsem jí teď s odstupem času začala číst právě z toho důvodu, že to býval takový hit, tak jsem chtěla vědět proč. A byla jsem tedy nucena názor na žánr sci-fi přehodnotit  a musím uznat, že minimálně série Hunger Games, mě ukrutně bavila.

Autor: Suzanne Collins
Originální název: The Hunger Games
Nakladatelství: Fragment (2010)
Rok vydání originálu: 2008
Počet stran: 328

Anotace
Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hladové hry začínají… Dokázali byste přežít v divočině, když se všichni snaží o to, abyste nespatřili další úsvit? V troskách země, kdysi známé jako Severní Amerika, se rozkládá Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou a udržuje si jejich poslušnost tím, že je nutí, aby každý rok vysílaly jednoho chlapce a jednu dívku ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety jako účastníky Hladových her – boje na život a na smrt živě přenášeného televizí. Šestnáctiletá Katniss Everdeenová, která bydlí sama se svou matkou a mladší sestrou, považuje účast ve hrách za rozsudek smrti, když se nabízí jako dobrovolnice, aby nahradila svou sestru, jejíž jméno bylo vylosováno pro letošní ročník. Katniss se ale už v minulosti ocitla na pokraji smrti – a je odbornicí na přežití. Aniž by chtěla, stává se soutěžící. Má-li však vyhrát, musí učinit řadu rozhodnutí, která staví přežití proti lidskosti a život proti lásce. Uznávaná spisovatelka Suzanne Collinsová, autorka Underworld Chronicles z žebříčku bestsellerů New York Times, představuje napínavé i filozofické, dobrodružné i romantické dílo zasazené do budoucnosti se zneklidňujícími paralelami k naší současnosti.

Ač to tak tedy většinou nedělám, tak jsem první viděla film. A samozřejmě se mi líbila víc knížka. Teda, teď si říkám, jestli to někdy u některé knížky a filmu bylo naopak…

Nejprve jeden člověk, pak druhý a vzápětí takřka všichni ve shromážděném davu tisknou tři prostřední prsty levé ruky ke rtům a pak je vztahují ke mně. Je to staré a vzácně používané gesto našeho kraje, jež lze občas spatřil na pohřbech. Představuje vyjádření díků a obdiv a užívá se při rozloučení s někým, koho milujeme

Jako nejdůležitější plus celé knížky považuji hlavní téma. Hladové hry, myšlenka 24 splátců v aréně, z nichž jen jeden může zvítězit. Jen mi přišlo malinko škoda, že se nedozvíme moc bližších informací k ostatním splátcům z jiných krajů a celý dej se točí jen kolem Katniss a Peety. Protože Peeta mi byl od začátku protivnej a byla bych skoro radši, kdyby v aréně dopadl trošku jinak. Já prostě nemám ráda tyhle prvoplánové dobráky. Takové postavy mi přijdou ploché, nemají se moc kam vyvíjet, nebaví mě… Naopak Katniss mi přišla geniální, strašně mě bavila její povaha a přístup k životu, líbila se mi i ta její protivnost vůči okolnímu světu.

Proč ze sebe snažím dělat cvičeného psa, který poskakuje, jak kdo píská, abych se zalíbila lidem, které nenávidím?

Jak už jsem řekla na začátku, k mému překvapení se mi celá knížka velmi líbila, doslova jsem ji zhltla jedním dechem. A pokud jste jí ještě nečetli, tak si ji neváhejte pořídit třeba zde.