#6 RECENZE: Dívka, která si hrála s ohněm – Stieg Larsson [The Girl Who Played with Fire]

Série: Milénium
Díl: 2.
Nakladatelství: Host (2009)
Rok vydání originálu: 2006
Počet stran: 603

Anotace:
Druhý díl trilogie Milénium odkrývá minulý a současný život Lisbeth Salanderové, tajemné punkerky a hackerky, kterou čtenáři znají již z prvního dílu Muži, kteří nenávidí ženy. Dva novináři časopisu Milénium jsou zavražděni krátce před publikováním článku o dětské prostituci, korupci a obchodu s bílým masem. Na zbrani nalezené na místě činu se najdou otisky Salanderové a její poručník je brzy nalezen mrtvý. Policie po údajné pachatelce zahájí celostátní pátrání podporované mediální kampaní, ve které se vytahují na světlo skandální informace o její potenciální nebezpečnosti a problematické minulosti. Mikael Blomkvist je však přesvědčen o její nevině… Trilogie Milénium nové hvězdy švédské kriminální literatury Stiega Larssona sklidila ihned po svém vydání mimořádný úspěch u čtenářů i kritiky. Podle žebříčku patnácti celosvětově nejprodávanějších titulů za rok 2008, který jako každý leden sestavil newyorský měsíčník Publishing Trends, se Stieg Larsson s prvním dílem své trilogie umístil na třetí příčce, druhým na devátém a třetím na desátém místě, a stal se tak celkově nejúspěšnějším autorem žebříčku

Kniha je rozdělena na čtyři části (Nepravidelná rovnice, From Russia with love, Absurdní rovnice a Terminator mode), dále se dělí na 32 kapitol.

Moje shrnutí:
Lisbeth se rozhodla díky svému nově získanému jmění, které ukradla Hansi-Eriku Wenerströmovi, téměř rok cestovat, ale my se s ní setkáváme až téměř na konci jejího putování světem na ostrově Grenada. Během cest podstoupila pár úprav svého vzhledu, včetně plastické operace prsou. Také měla spoustu času sama pro sebe a mohla se věnovat svému obrovskému koníčku – matematice. Ta Lisbeth naprosto pohltila. (Nějak si nedovedu představit, že bych ležela na pláži s obří knihou o matematice. Ale proti gustu….)

Při návratu do Švédska ovšem zjišťuje nemilou skutečnost. Její opatrovník Nils Bjurman spřádá plány na její zneškodnění. A zdá se, že by byl schopný se spolčit se samotným ďáblem, jen aby odklidil Lisbeth z cesty.

Lisbeth Salanderová byla žena, jež nenáviděla muže, kteří nenávidí ženy.

Během toho tým Milénia  připravuje nové tématické číslo o obchodu se ženami za účelem prostituce. Díky tomu se seznamujeme i s novou posilou týmu, kterou se stává Dag. Ten pracuje zároveň i na knize na stejné téma a jeho přítelkyně píše na toto téma disertační práci v rámci které zpovídá i prostitutky a dostává se dál do velmi nebezpečných vod, které se všechny točí kolem tajemného jména Zala. Kdo je Zala a co s tím vším má společného? A jakou roli v celém příběhu hraje policie? Především těmito otázkami si během své práce oba nadělají velké množství nepřátel.

Takže vlastně ani není moc divné, když jsou oba nalezeni ve svém bytě zavražděni. Tedy divné by to nebylo, kdyby se ovšem nenašla vražedná zbraň s otisky prstů Lisbeth Salanderové. Po té okamžitě policie vyhlásí pátrání a nejen to, všechny dostupné informace se dostanou do médií, která vyhlásí na Lisbeth lov a začnou odkrývat spoustu detailů a spekulací o jejím životě. Velmi důkladně se věnují jejímu pobytu v dětské psychiatrické léčebně a údajně lesbickou orientací. To jí na oblíbenosti moc nepřidá, tudíž se z Lisbeth stane štvaná zvěř, po které jde většina národa a nikdo nepochybuje o tom, že je vinna.

Proti celé této situaci se ovšem postaví Mikael Blomkvist, Lisbethin bývalý zaměstnavatel Dragan Armanskij a její přítel z minulosti, boxer Paolo Roberto. Všichni tři jsou si jistí, že Lisbeth vraždy nespáchala a sami začnou pátrat po skutečném vrahovi. Teď už trojnásobné vraždy, protože je nalezeno tělo Lisbethina opatrovníka Bjurmana. Díky tomu už policie vůbec nepochybuje, že vrahem je Lisbeth, jelikož všichni tři lidé jsou zastřeleni stejnou zbraní, která původně patřila právě Bjurmanovi.

Celý příběh dokreslují Lisbethiny vzpomínky na dětství a především na jejího otce. Který, zdá se, je v celém příběhu jednou z ústředních postav.

Vše souvisí se vším, historie a současnost jdou ruku v ruce, nejvyšší představitelé policie se snaží maskovat své přešlapy a dalo by se říci, že všechno a všichni jdou proti Lisbeth.

Můj názor:
Naprosto strhující pokračování Milénia. Sice jsem asi čekala, že další díl se poveze na podobné vlně, jako ten předcházející. Ale vůbec nejsem zklamaná. Naopak se mi ta změna vlastně strašně moc líbila, hlavně mě bavil styl celé knihy, kdy jsme se seznámili s různými pohledy na věc snad všech zúčastněných. I když se zde objevuje poměrně velké množství postav ze strany policie, ve kterých jsem se chvilkami ztrácela a občas jsem nevěděla kdo je „hodnej“ a kdo „zlej“ policajt.Knihu jsem zhltla téměř bez dechu a pak se hned vrhla na třetí díl. Takže varuji předem – čtení Milénia může způsobovat závislost.

A jelikož jsem se u recenze na předchozí díl zmiňovala o filmových verzích, tak tady pouze podotýkám, že existuje pouze jedna, Švédská verze. O zfilmování druhého dílu se už USA nepokoušelo a myslím, že to bylo dobré rozhodnutí.

Až po dopsání závěru recenze jsem objevila na netu TOTO, takže se na filmovou verzi z USA můžeme příští rok těšit.