#4 RECENZE: Děti, které přežily Mengeleho – Eva Mozes Kor, L. R. Buccieri [Surviving the Angel of Death]

Autor: Eva Mozes Kor, Lisa Rojany Buccieri
Originální název: Surviving the Angel of Death
Nakladatelství: Grada (2015)
Rok vydání originálu: 2009
Počet stran: 223

Anotace:

Evě Mozes bylo deset let, když byla se svou rodinou poslána do Osvětimi. Zatímco její rodiče a dvě starší sestry byli posláni do plynových komor, Evu a její dvojče Miriam si vybral coby pokusné objekty muž, který byl znám jako Anděl smrti – Dr. Josef Mengele. Dívky byly podrobeny sadistickým medicínským experimentům a musely každodenně bojovat o svůj život.
V tomto neuvěřitelném příběhu, který sepsala samotná oběť děsivých událostí, jsou čtenáři svědky dětské odolnosti proti mimořádnému zlu. Eva byla například vystavena infekci, u níž Mengele věřil, že bude smrtelná, a bude pak moci provést pitvu i na Miriam, která měla sloužit jako „srovnávací vzorek“. Přežila – a dodnes neví, jaké onemocnění to bylo. Po osvobození tábora sestry založily skupinu, která podporovala bývalé oběti Mengeleho experimentů.

Moje shrnutí:
Tuto knihu jsem si vybrala pouze ze zvědavosti, otázka holocaustu je na jednu stranu velmi známe téma, ale málokde se dozvíme informace o osudech židovských dětí za druhé světové války. Už jsem přečetla pár knih, které se týkaly holocaustu z pohledu dospělých.

Příběh desetiletých sester Evy a Miriam, které byly transportovány do Osvětimi a před koncem v plynové komoře je pravděpodobně zachránilo pouze to, že byly identická dvojčata a pro své pokusy si je vybral sám „Anděl smrti“ Josef Mengele. Ovšem je velmi diskutabilní, zda se jednalo opravdu o záchranu. Doktor Mengele prováděl drastické pokusy na dětech i dospělých, kteří poté často umírali v neskutečných bolestech na následky jeho experimentů.

„Zůstat naživu byla ta nejdůležitější věc. Věděly jsme, že jsme naživu kvůli experimentům. Díky šťastné náhodě přírody. Protože jsme byly Mengeleho dvojčata…“

Celá kniha je psána jako vyprávění jedné ze sester. Vyprávění tak děsivé a podrobné, jako by člověk celý příběh prožíval spolu se sestrami. Vše v chronologické podobě, začínáme v malé vesnici v Transylvánii před válkou, je zde popsáno klidné soužití s ostatními obyvateli obce, rodinné poměry, škola a vztahy se spolužáky. Postupně se ovšem celá atmosféra přiostřuje, začíná válka a spolu s ní teror a útlak Židů, šikana sousedy, nenávist, odsouzení, úvahy nad útěkem z vlasti a následný transport celé rodiny do Osvětimi. Zde je rodina rozdělena a dívky jsou vybrány jako další pokusný „materiál“ pro doktora Mengeleho. Zbytek rodiny pravděpodobně skončil v plynové komoře. Následuje velmi podrobný popis života v koncentračním táboře z pohledu „Mengeleho dvojčat“, včetně doktorových pokusů a jejich následků.

Můj názor:
Já osobně jsem zastáncem názoru, že tyto příběhy by se měly opakovat stále a stále dokola, stále je připomínat a ukazovat, jaká zvěrstva se v naší, poměrně nedávné, historii děla. Protože na toto se podle mého názoru nesmí nikdy zapomenout. A především se to už nikdy nesmí opakovat!

Knížku Děti, které přežily Mengeleho jsem zhltla jedním dech a musím uznat, že se jedná o jednu z nejlepších knih, které jsem v rámci tohoto tématu četla. Velmi oceňuji, že kniha je celá napsána velmi věcně, bez zbytečného patosu, ale zároveň je nabitá emocemi.  Navíc je příběh doplněn rodinnými fotografiemi, který příběh dokreslují.