#2 RECENZE: Muži, kteří nenávidí ženy – Stieg Larsson [Girl With The Dragon Tattoo]

Ahoj,
máme tady zase neděli a tudíž i čas na novou recenzi. Rozhodla jsem se udělat ve svých článcích trošku systém, proto můžete každou neděli čekat novou knižní recenzi. Zbytek zůstane asi jako random postování článků.

Autor: Stieg Larsson
Originální název: Män som hatar kvinnor
Série: Milénium
Díl: 1.
Nakladatelství: Host (2008)
Rok vydání originálu: 2005
Počet stran: 536

Anotace:
Novinář Mikael Blomkvist má za úkol vyšetřit starý kriminální případ: Harriet Vangerová, vnučka průmyslníka Vangera, zmizela beze stopy téměř před čtyřiceti lety. Blomkvist se seznámí s Lisbeth Salanderovou, mladou svéhlavou ženou, nepřekonatelnou hackerkou, která se stane pro jeho pátrání nepostradatelnou. Blomkvist a Salanderová tvoří neobvyklý pár, ale dokonalý tým. Společně začnou brzy rozkrývat temnou a krvavou rodinnou historii. Trilogie Milénium nové hvězdy švédské kriminální literatury Stiega Larssona sklidila ihned po svém vydání mimořádný úspěch u čtenářů i kritiky.

Moje shrnutí:
Série Milénium je asi nejznámějším dílem žánru severské krimi. Kniha je rozdělena na 4 části (Výzva, Konsekvenční analýzy, Fúze a Hostile Takeover) a ty jsou rozděleny do kratších kapitol.

Hlavními postavami jsou dva pravděpodobně nejrozdílnější lidé, jaké si vůbec dovede čtenář představit.

Mikael Blomkvist, velmi populární švédský novinář a spolumajitel časopisu Milénium. Seznamujeme se s ním ovšem v nepříliš příjemném okamžiku jeho života – právě byl odsouzen k trestu odnětí svobody za křivé nařčení finančníka Hanse-Erika Wennerströma. Těsně po vynesení rozsudku ovšem Michaela zastihne podivný telefonát s ještě podivnější nabídkou. Odjet na rok ze Stockholmu a v malém městečku Hedestad pátrat po 40 let nezvěstné vnučce Henrika Vangera, Harriet. Tu všichni považují za mrtvou, i když se nikdy nenašel sebemenší důkaz, co se před 40 lety, během konání rodinné sešlosti Vangerů vlastně stalo. Harriet tehdy beze stopy zmizela a Henrik strávil následujících 40 let pátráním po jejím vrahovi. Jako odměna za vyřešení záhady je nabízena nemalá finanční suma a materiál proti Wennerströmovi. Jelikož se Mikael bojí, že aféra, která vznikla okolo jeho boje s Wennerströmem, poškodí chod Milénia, rozhodne se z jeho vedení na nějakou dobu zmizet a nabídku pátrání po Harriet Vangerové přijmout.

„Copak to letos je?“
„Nevím, co je to za kytku. Měli by s ní posílat i název. Je bílá.“
„Žádný dopis, předpokládám.“
„Ne. Nic než květina. Rámeček stejný jako loni. Takový ten laciný, co si člověk smontuje sám.“

Druhou hlavní postavou příběhu je mladá žena, hackerka Lisbeth Salanderová. Absolutně asociální jedinec, navíc v minulosti zbavena svéprávnosti a svěřena do péče poručníka. Ale Lisbeth má kromě své asociální povahy a hackerských dovedností ještě další zvláštnosti. Jednou z nich je naprosto unikátní smysl pro spravedlnost, se kterým jde ruku v ruce skutečnost, že k smrti nenávidí muže, kteří nenávidí ženy.

S Lisbeth se také seznamujeme v nelehké době. Jejího poručníka postihla mrtvice a Lisbeth je proto svěřena do péče novému poručníkovi. Tím se její život proměňuje v peklo na zemi.

Ale vraťme se zpět k Mikaelovi do Hedestadu. Ten e ve svém pátrání po Harriet naprosto bezradný a rozhodne se získat pro svou práci posilu. A není mu doporučen nikdo jiný než Lisbeth Salanderová. Díky Lisbethině naprosto jedinečnému pohledu na svět a neuvěřitelným hackerským schopnostem se jim společně povede najít nové zajímavé informace, které za 40 let pátrání Henrikovi unikaly. Co když Harriet nezemřela? Co když se jí povedlo odjet z Hedestadu? Mikaelovi s Lisbeth se nakonec podaří celé záhadě přijít na kloub a odkrýt krvavou historii rodiny Vangerů.

(MAGDA) TŘETÍ KNIHA MOJŽÍŠOVA, KAPITOLA 20, VERŠ 16:
Kdyby se žena přiblížila k nějakému dobytčeti,aby se s ní pářilo, zabijte ženu i dobytče. Musejí zemřít, jejich krev padni na ně.

Můj názor:
Celým dějem knihy se táhne jedna silná linie, kterou je téma násilí na ženách. V některých pasážích tak detailně popsané, až mi z toho bylo trochu zle. Ano, jsem na tato témata asi slabší povaha a až takové detaily mi nedělají dobře.

Jinak bych tuhle knihu (vlastně celou sérii Milénium) zařadila mezi TOP knihy, které jsem kdy četla. Rozhodně za to může z velké části styl psaní Stiega Larssona.

Podle předlohy Stiega Larssona vznikly i dvě filmové verze. Osobně tedy doporučuji rozhodně tu Švédskou… I když na Daniela Craiga se hezky dívá, to se musí nechat 😉