#1 RECENZE: Carrie – Stephen King [Carrie]

Originální název: Carrie
Nakladatelství: Beta – Pavel Dobrovský
Počet stran: 174
Moje hodnocení knihy: 4/5
Moje hodnocení obálky: 3/5

Anotace:
   Stephen King patří k nemnoha autorům, kteří na sebe nejen upozornili hned svou hororovou prvotinou (Carrie je z roku 1973), ale jejichž věhlas od té chvíle neustále narůstal. Román nazvaný podle hlavní hrdinky zasadil spisovatel do prostředí amerických teenagerů v poklidném městečku Chamberlain. Nešťastné neatraktivní Carrie se spolužáci smějí a doma ji krutě trýzní její vlastní matka, náboženská fanatička. Tyranizovaná dívka se rozhodne za své trápení krutě pomstít. Využije k tomu své nečekaně objevené paranormální schopnosti… Přetrhá dráty vysokého napětí, zvedne do vzduchu kostelní lavice, nechá vybuchnout benzinovou pumpu, spustí na střechy ničivý déšť kamenů, zboří domy, způsobí neuhasitelné požáry… Carriin vzrušující příběh vytvořený autorovou bezbřehou fantazií vyústí v děsivou tragédii, ba spíše apokalypsu.

Představte si poklidné malé městečko Chamberlain ve státě Maine. Standardní střední škola, plná standardních teenagerů, prvních lásek, nevinného pošťuchování atd.. Až na jednu 16 letou slečnu. Ráda bych vám představila Carrii Whiteovou. Carrie je na první pohled naprosto obyčejná teenagerka, se kterou se osud moc nemazlil už od narození. Není se čemu divit, když její matka je pravděpodobně nejšílenější náboženská fanatička na světě. Od malinka Carrii šikanuje svým názorem, že ženy žijí v hříchu (už jenom proto, že se narodily jako ženy) a měly by každý den prosit boha o odpuštění. Proto se nikdo nemůže divit, že Carrie má poměrně pokroucený pohled na svět a nezapadá díky tomu mezi své spolužáky. Jestli nevíte jak vypadá šikana toho nejtěžšího kalibru, zeptejte se Carrie.

A aby toho ve svém životě Carrie neměla málo, jednoho dne zjistí, že má paranormální schopnosti. Už jako malá si všímala podivných věcí, které se kolem ní děly. A v den, kdy začala poprvé menstruovat zjistí, jakou moc doopravdy má – pohybuje předměty pouze pomocí své mysli. V tento den také vyvrcholí šikana jejích spolužaček a Carrii jednoduše rupnou nervy. Telekineze jí nejprve děsí, co by na to řekla matka, kdyby zjistila, že je „čarodějnice“?

Po všech těch letech šikany a odstrkování přijde den zúčtování – maturitní ples. Carrie ani nedoufá, že by jí na ples nějaký kluk pozval. O to překvapenější je, když ji pozve přítel jedné ze spolužaček. Ušije si nádherné šaty a nedočkavě vyhlíží svůj doprovod a spolu s ním vyráží na vysněný ples. Ples,  který se změní v horor a na který malé klidné městečko Chamberlain nikdy nezapomene!

Knížka je napsaná velice zvláštní formou, děj je prokládán různými novinovými články a útržky svědectví lidí, kteří maturitní ples a Carriino řádění přežili. V první chvíli mně to trošku zmátlo a uvažovala jsem nad tím, jestli knížka není napsána podle skutečnosti. Není, všechny články i výpovědi jsou fiktivní.

Stephen King není nadarmo nazýván „Král hororu“ a přesvědčí vás o tom i ve svém prvním vydaném románu Carrie (první vydaný román, ne však napsaný). Jedná se o zlomové dílo jeho kariéry, protože po vydání Carrie se začal psaním románů doopravdy živit a za Carrie získal nemalý honorář. Pokud jste už od pana Kinga něco četli, jistě vás nepřekvapí použití nadpřirozených prvků, které je podle mého názoru pro jeho tvorbu charakteristické, stejně tak jako detailní popis prožité hrůzy a strachu hlavních hrdinů.

Knížku bych doporučila: Každému, kdo má rád horory s nádechem nadpřirozena; všem fanouškům S. Kinga (samozřejmě) a každému, kdo se na dílo S. Kinga chystá a neví čím začít (těch 174 stránek mi pro začátek přijde ideální)

Knížku bych nedoporučila: Realistům, kteří nemají rádi fantazii a nadpřirozeno; Církevním fanatikům

P.S: Carrie byla několikrát i zfilmována a za sebe vám doporučuji filmovou verzi z roku 2013, která sice nemá až tak dobré hodnocení, ale Julianne Moore zde dokonale ztvárnila roli psychopatické matky.

Pokud Vás knížka Carrie zaujala, tak si jí můžete pořídit třeba tady 😉